17 tips en trucs tegen opvliegers

17 tips en trucs tegen opvliegers

Opvliegers, de bekendste overgangsklacht. Wat kun je er tegen doen?

Ik heb voor jou de 17 beste tips en trucs tegen opvliegers op een rijtje gezet.

1

Opvliegers kunnen getriggerd worden door bepaalde voedingsmiddelen, zoals alcohol, gekruid en/of pittig eten en cafeïne. Houd een poosje een dagboekje bij om te kijken of je de boosdoener kunt vinden en vermijd die voorlopig

2

Buikademhaling. Voel je een opvlieger aankomen dan kun je hem soms nog stoppen door heel rustig via je buik adem te gaan halen. Je uitademing moet langer zijn dan je inademing en je ademt ongeveer 6 keer per minuut in en uit. Elke morgen en avond een kwartiertje buikademhaling helpt bovendien ook goed tegen stress. En stress is ook een belangrijke trigger voor opvliegers

3

​Zoals hierboven al gezegd is stress erg slecht voor opvliegers. Stress beïnvloedt de balans tussen de verschillende hormonen en een onbalans in hormonen verergert je overgangsklachten. Zoek ontspanning op een manier die bij jou past, of dat nu yoga, mindfulness, zumba, wandelen met je hond of een wijntje met vriendinnen is, maar zorg voor minder stress in je leven

4

Beweeg! Vrouwen die elke dag een half uur flink bewegen krijgen minder opvliegers en ze duren ook korter. Flink bewegen is bijvoorbeeld stevig wandelen, traplopen, fietsen, cardio fitness of stofzuigen. Je hartslag moet er in elk geval van omhoog gaan! En natuurlijk weten we allemaal dat bewegen goed is tegen stress en tegen die extra overgangskilo’s rond je middel. En dan heb ik het nog niet eens over hoe goed bewegen is om botontkalking tegen te gaan, je figuur én je humeur te verbeteren.😉

5

Er is niet zo veel nodig om een opvlieger uit te lokken. Een kleine verhoging in je lichaamstemperatuur kan al genoeg zijn. Vermijd strakke kleding en kleding van lycra of nylon of ander zweterig materiaal.

6

Kleed je in laagjes, zodat je gemakkelijk wat uit kunt doen en kies natuurlijke materialen.

7

Kies ook je beddengoed verstandig. Ook hier katoen of bamboe en laagjes: een laken, een dun dekbed en een plaid, in plaats van 1 dik dekbed, zodat je gemakkelijk wat terug kunt slaan. Zet een tweede kussen klaar, zodat je niet je bed uit hoeft als je sloop doorweekt is. Er zijn trouwens websites die speciaal beddengoed en pyjama’s voor tijdens de overgang verkopen, die gemakkelijk vocht opnemen.

8

Slaap in een koele en goed geventileerde slaapkamer als je vooral ‘s nachts last van opvliegers hebt. Uit onderzoek van de Columbia Universiteit in New York blijkt dat vrouwen die in een koele slaapkamer slapen veel minder last van nachtelijke opvliegers hebben dan vrouwen die slapen in een warme/verwarmde slaapkamer. Geef je partner zo nodig een extra dekbed

9

Vermijd hete douches, hete baden en de sauna voorlopig even

10

Houd in je koelkast een plekje vrij voor een natte doek of een coolpack. Heb je een heftige opvlieger, koel dan de binnenkant van je ellebogen of polsen of de achterkant van je nek met een ijskoud kompres. Je hersenen krijgen een seintje van je huid en zullen die thermostaatreactie eerder stoppen

11

Dé uitvinding voor vrouwen die veel achter hun computer zitten: een bureauventilatortje met usb-aansluiting

12

Stop met roken. Roken zorgt ervoor dat opvliegers jaren eerder beginnen, verergert ze en laat ze langer duren. Als er al ooit een goed moment was om te stoppen, dan is het nu wel. Een gezond gewicht helpt de ernst van opvliegers te beperken

13

Vrouwen met overgewicht/obesitas hebben meer kans op ernstige opvliegers en hebben vaker opvliegers. Let op wat je eet, niet alleen om overgewicht te voorkomen, maar ook omdat bepaalde voedingsmiddelen opvliegers kunnen uitlokken of verergeren en andere opvliegers juist helpen verminderen of voorkomen

14

Zo hebben Aziatische vrouwen vrijwel geen last van opvliegers tijdens de overgang. Onderzoek wijst erop dat dit komt doordat ze vaak voedingsmiddelen eten waar veel fyto-oestrogenen (plantaardige hormonen) inzitten zoals sojaproducten

15

Er is niet zo veel nodig om een opvlieger uit te lokken. Een kleine verhoging in je lichaamstemperatuur kan al genoeg zijn. Vermijd strakke kleding en kleding van lycra of nylon of ander zweterig materiaal.

16

Probeer acupunctuur, reiki, homeopathie of fytotherapie als je ‘zachte’ middelen wilt gebruiken om je klachten te verlichten

17

Relativeer en ageer. Uit onderzoek blijkt dat hoe positiever je over de overgang denkt, hoe minder klachten je hebt. Dat is soms (vaak!) gemakkelijker gezegd dan gedaan!

Maar zie je door de bomen het bos even niet meer, blijf er dan niet alleen mee doortobben maar doe er iets aan, zoek verbinding met lotgenoten, zoek steun bij vriendinnen, zoek hulp bij een professional als dat nodig is. Neem de ruimte en voel je vooral niet opgelaten. De overgang met al zijn verschijnselen is een natuurlijk proces in het leven van een vrouw en je mag op enig begrip rekenen.

Vertel op jouw manier wat er speelt en doe de dingen die nodig zijn om het voor jou prettiger te maken. Van een momentje met een waaier tijdens een vergadering, tot een uurtje later beginnen omdat je slecht slaapt door nachtelijke opvliegers.

Zorg goed voor jezelf!

Welke middeltjes gebruik jij? Heb jij zelf nog tips en trucs waar andere vrouwen iets aan kunnen hebben? Deel ze hieronder zodat we er allemaal van kunnen profiteren! Ik wens je weinig opvliegers!​

Leave a Reply 1 comment

Marijtje Reply

Ik houd mijn opvliegers en andere overgangverschijnselen behoorlijk in toom door plantaardige progesteroncreme (uit yamwortel) In Nederland is een hele goede, maar ook prijzige,verkrijgbaar; Kokoro geheten. In de USA , via internet bestellen, zijn verschillende goedkopere soorten. Het op deze manier toedienen van progesteron brengt onze hormonen goed in balans. Synthetisch oestrogeen is een veel riskanter paardemiddel met gevaarlijke bijwerkingen.

Leave a Reply: