Koolhydraatarm, low carb, dé oplossing of complete onzin?

Bang voor koolhydraten

Ik hoor steeds meer mensen zeggen dat ze door géén koolhydraten meer te eten, een koolhydraatarm of low carb dieet te volgen zo veel afgevallen zijn. Vrouwen vragen zelfs aan mij of ze wel koolhydraten ‘mogen’ eten en sommigen zeggen zelfs dat ze bang voor koolhydraten zijn. Een low carb dieet zou in één klap al je problemen oplossen. Is het nu echt zo simpel of ligt het toch wat gecompliceerder?

Low Carb is onzin

Tja helaas, het laatste natuurlijk! Ten eerste is geen koolhydraten meer eten of koolhydraatarm eten complete onzin. (Pardon) Ik bedoel te zeggen: geen of weinig koolhydraten meer eten is vrijwel onmogelijk. 

Je zou dan alleen nog maar vetten en eiwitten kunnen eten. Helemaal geen groente, aardappelen, fruit, pasta, volkoren granen en rijst, noten of zaden meer. Want daar in zitten namelijk allemaal koolhydraten in. Dat lukt dus niemand en zou ook geen gezonde zaak zijn.

Van strenge diëten word je uiteindelijk dikker

Ten tweede zijn dieetadviezen nooit zo simpel als ze lijken en leveren ze op lange termijn nooit het effect op dat ze beloven. Sterker nog, van strenge diëten word je uiteindelijk dikker! Het wel bekende jojo-en.

Goede en slechte koolhydraten

​Om die vraag te beantwoorden leg ik je eerst uit wat koolhydraten zijn en wat ze doen. Nu zijn daar natuurlijk boeken en heel veel internetsites over vol geschreven en je zit vast niet op het zoveelste boek te wachten. Ik maak het verhaal dus zo kort en eenvoudig mogelijk.

Slechte koolhydraten

​Je hebt enkelvoudige koolhydraten, ofwel snelle koolhydraten. Dit worden ook wel slechte koolhydraten genoemd. Slecht omdat ze heel snel door het lichaam opgenomen worden en daardoor forse schommelingen in je bloedsuiker veroorzaken.

​Dit is niet prettig omdat je na het eten van veel slechte koolhydraten een suikerdip kunt krijgen. Je voelt je dan slap en moe, je kunt je niet concentreren en krijgt zin om weer iets te gaan eten, en liefst iets zoets. Dat is niet bevorderlijk voor je gewicht en suikerdips zijn ook niet bevorderlijk voor je humeur.

Suikerverslaving

​En – wat veel gevaarlijker is- door al die heftige bloedsuikerschommelingen moet je alvleesklier hard werken. Elke keer als er flink wat suiker (snelle koolhydraten) in je bloed terecht komt, maakt je alvleesklier insuline aan. Insuline laat het glucosegehalte in je bloed weer dalen.
Op een gegeven moment is daardoor het suikergehalte weer zo laag geworden dat het weer aangevuld moet worden. Dus krijg je weer trek in iets, meestal in iets met zoetigheid en je suikerverslaving is geboren.
Je eet iets met slechte koolhydraten, je alvleesklier pompt insuline in je bloed waardoor het glucosegehalte weer daalt, en je krijgt weer opnieuw behoefte aan zoet.

De lange termijn gevolgen van vaak slechte koolhydraten eten

​Uiteindelijk kan door al die pieken en dalen in je bloedsuiker de alvleesklier slechter gaan werken en krijg je insulineresistentie, de voorbode van diabetes 2.

​Bovendien worden de snelle koolhydraten die je niet direct gebruikt heel gemakkelijk omgezet in lichaamsvet. Dus je word er sneller dik van.

​Voor zover je koolhydraten wilt vermijden zijn de slechte koolhydraten dus de koolhydraten die je wilt vermijden.

​Deze slechte, enkelvoudige koolhydraten vind je bijvoorbeeld in:

  • Suiker in alle vormen
  • Witbrood
  • Bruinbrood
  • Witte pasta
  • Witte rijst
  • Fruit (hoewel daar ook vezels inzitten die de simpele suikers compenseren, dus 2 stuks per dag blijft gezond)
  • Vruchtensap
  • Frisdrank
  • Taart, gebak en koekjes
  • Snacks
  • Jam
  • Snoep

Goede koolhydraten

En dan heb je de meervoudige koolhydraten, ofwel de langzame koolhydraten. Dit zijn dus de goede koolhydraten. Die zitten in groenten, in noten en zaden, volkoren rijst en in onbewerkte granen, dus granen en rijst met het vliesje er nog om.

Door goede koolhydraten stijgt je bloedsuikerspiegel geleidelijk

​Het kost het lichaam veel tijd deze koolhydraten te verteren omdat deze complexe koolhydraten afgebroken moeten worden door het lichaam tot enkelvoudige. Hierdoor komt er over langere tijd steeds een beetje glucose (suiker) vrij. Daardoor stijgt je bloedsuikerspiegel ook maar een klein beetje en heb je geen grote pieken en dalen.

​Zo vermijd je de bekende suikerdip na het eten en heb je minder zin om te snaaien. Bovendien zijn de vezels (de vliesjes om rijst en granen en in groenten etc. ) niet of slecht te verteren door de darmen en daardoor vertragen ze de opname van suikers in het lichaam.

Voordelen van complexe koolhydraten

Meervoudige of complexe koolhydraten vormen dus een goede bron van energie voor je lichaam en worden daarom de goede koolhydraten genoemd. Ze leveren niet alleen energie, maar geven je ook een vol gevoel door de voedingsvezels. Bovendien bevorderen ze de stoelgang. Allemaal prettige dingen als je wilt afvallen en/of op gewicht wilt blijven.

​Meervoudige koolhydraten vind je onder andere in:

  • Groenten
  • Fruit
  • Volkoren pasta
  • Zilvervlies rijst
  • Linzen
  • Quinoa
  • Volkorenproducten
  • Noten
  • Zaden (pompoenpitten, zonnebloempitten etc.)

Geen low carb maar slow carb

​Als je gezond wilt eten en bezig bent met je gewicht, ga dan niet klakkeloos op een low carb-dieet. Ga liever ‘slow carb’ (langzame koolhydraten) eten. Weet wat je eet en vervang zo veel mogelijk slechte koolhydraten door goede koolhydraten.

Een hele vrucht - waar mogelijk met schil - is veel beter dan een glas vruchtensap. Een boterham van speltmeel en volkorengranen is beter dan een witte of een bruine boterham. Spaghetti gemaakt van sliertjes courgette is beter dan witte spaghetti (en je proeft het verschil niet onder de saus kan ik je vertellen!).

Keuze: lege caloriën eten of essentiële voedingsstoffen binnenkrijgen

​Vrouwen wordt geadviseerd tussen de 1600 en 2400 calorieën per dag te eten, afhankelijk van hoeveel je beweegt. Je kan zelf kiezen hoe je die calorieën invult. Eet je lege calorieën zoals witbrood, witte rijst, witte pasta, vruchtensap en zogenaamd gezonde light producten waar de vetten uit zijn gehaald en zijn vervangen door slechte koolhydraten? Of gun je je lichaam volwaardige calorieën uit groenten, volwaardige granen, de hele vrucht, noten,  gezonde vetten die essentiële voedingsstoffen leveren.

​Vragen aan jou: Hoe vul jij je calorieën in?

​Denk je dat je super gezond bezig bent als je een glas appelsap drinkt? Wist je dat je beter de hele appel kunt eten?

​Wist jij dat in gewoon bruinbrood of licht tarwebrood vrijwel net zo veel snelle suikers zitten als in witbrood? Hoe volwaardig zijn de granen in het brood dat jij eet?

​Deel het hieronder. Ik ben heel benieuwd naar jouw antwoorden!

​Vertel mij ook gerust wat je van dit artikel vindt en of je er iets aan gehad hebt. En wil je het delen alsjeblieft? Je zou er mij een enorm plezier mee doen.

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: