Nooit meer diëten

Wil jij je zeker van jezelf voelen en gelukkig zijn met jezelf en je lijf?

Nu je deze site zit te lezen heb je waarschijnlijk al van alles geprobeerd, maar is je gewicht nog steeds een probleem waarmee je vrijwel dagelijks wordt geconfronteerd. Misschien voel je je onzeker of zelfs minderwaardig zowel door de overgang als door die extra kilo's. Misschien voel je je niet meer aantrekkelijk en herken je jezelf amper meer als je in de spiegel kijkt. Waar is je oude ik gebleven?

Overgangsklachten

In de overgang komt er veel op je af, van lichamelijke klachten als opvliegers, slecht slapen en pijnlijke gewrichten tot gevoelens van onzekerheid en minderwaardigheid. Maar ook depressieve gevoelens en onverklaarbare angsten voor wat je anders fluitend deed. Enorm opzien tegen dingen die vroeger vanzelf gingen. Geen zin meer hebben in al dat zorgen voor anderen.

Geen zin meer in diëten

Je bent het waarschijnlijk inmiddels ook zat om jezelf alle lekkere dingen te ontzeggen, zeker als je na een paar strenge diëten alleen maar bent aangekomen. Je bent alle rare maaltijdvervangers zat. Je bent het punten tellen zat, je bent het zat om één droog kaakje te mogen eten als tussendoortje.

Je voelt je toch al niet top misschien, in deze periode, en dan moet je ook nog eens alles afslaan en jezelf constant op de vingers tikken. Het lijkt ook alsof de kilo’s er niet meer af willen, wat je ook probeert. Ik weet hoe lastig het is en hoe je je gevangen kunt voelen in die situatie.

Stoppen met diëten, want van diëten word je dik

Wat jij nodig hebt is iets heel anders! Beginnen met te stoppen met diëten, want daar word je uiteindelijk alleen maar zwaarder van. ​Dat komt voor veel mensen als een verrassing, maar het is echt zo. Van diëten word je dikker. Dat komt onder andere hierdoor: Als je veel minder calorieën en dus voedingsstoffen binnenkrijgt dan je verbruikt val je in eerste instantie af. Maar dan went je lichaam weinig eten en het gaat de calorieën die je nog binnenkrijgt super efficiënt gebruiken. ​

Dat strenge dieet houd je op den duur niet vol en je gaat weer wat meer calorieën gebruiken. Je lichaam blijft echter in de overlevingsstand en slaat de extra calorieën die je nu binnenkrijgt op als reserve (vetweefsel) voor mogelijke schrale tijden in de toekomst als je weer een crashdieet gaat doen. Je bent weer kilo's aangekomen, vaak zelfs meer dan je afgevallen was. Dan moet je nog strenger op dieet om die extra kilo’s er weer af te krijgen en het jojo-en is geboren.

Klinkt dat bekend?

Ik ben Florence Gaillard en ik werkte al een aantal jaren met vrouwelijke ondernemers in de overgang, zowel hier in Frankrijk als online, toen ik steeds meer vragen begon te krijgen over aankomen in gewicht tijdens de overgang. Ook ikzelf ben tijdens de overgang - eigenlijk ongemerkt - zo’n 20% van mijn lichaamsgewicht aangekomen. En tot mijn verbazing kreeg ik die kilo’s er ook niet zo maar weer vanaf.

Overgang en overgewicht is een belangrijk onderwerp waar nog veel te weinig aandacht voor is

Door mijn eigen ervaringen en door alle vragen die ik kreeg werd me alsmaar duidelijker dat overgang en overgewicht een belangrijk onderwerp is. Waar eigenlijk weinig aandacht voor is. De laatste jaren wel iets meer voor de overgang en voor gezond eten, maar niet specifiek voor vrouwen in de overgang met overgewicht.

Wist jij bijvoorbeeld dat het een beschermingsmechanisme is van je lichaam om een paar kilo vetweefsel rond je middel te creëren om je te beschermen tegen hart- en vaatziekten en botontkalking? Maar dat veel vrouwen veel meer dan een paar kilo aankomen tijdens de hele periode van de overgang? Voor mij waren mijn persoonlijke ervaringen en alle vragen die ik kreeg de aanzet om zoveel mogelijk te weten te komen van de overgang en overgewicht.

Nieuwe programma's voor vrouwen in de overgang met overgewicht

Dus ik ben gaan lezen, blogs schrijven, vrouwen interviewen over wat voor hen belangrijk is, weer een opleiding gaan doen (tot gewichtsconsulent) en speciale coachingsprogramma’s gaan ontwikkelen voor vrouwen die in of net na de overgang zitten en die tobben met overgewicht. Vrouwen die niets liever willen dan weer goed in hun vel zitten

De écht belangrijke dingen in het leven

Ik weet niet hoe het voor jou is, maar voor mij zijn er sinds de overgang nogal wat dingen veranderd. Vooral in de dingen die ik écht belangrijk vind. Dat zijn natuurlijk in de eerste plaats mijn relatie, mijn familie en mensen kunnen helpen met de dingen die ik doe in mijn werk.

Maar wat ik sinds de overgang nog veel belangrijker ben gaan vinden dan daarvoor is mijn gezondheid zodat ik op een goeie manier oud kan worden. En genieten van de goede dingen van het leven. Bijvoorbeeld van lekker koken en lekker eten met vrienden of samen. Maar ook me vrij voelen van allerlei zaken uit het verleden die ik veel te lang heb mee gesleept , zodat ik optimaal de tweede helft van mijn leven kan leven.

Blij zijn met jezelf en nooit meer diëten

Ik wil dat alle vrouwen in en na de overgang lekker eten, gezond zijn, goed in hun vel zitten, nooit meer diëten en jojo-en en blij zijn met zichzelf en hun lijf. Voor mij zijn daarbij 3 dingen essentieel.

  • De eerste is dat je net zoals op veel andere gebieden, de goede keuzes moet kunnen maken voor jezelf als het om eten gaat. Daarom moet je weten wat goed voor je is en wat niet goed voor je is. Dus kennis hebben van wat je eet. Een van mijn stokpaardjes zijn de campagnes van overheid en voedselfabrikanten die adviezen geven en dingen als gezond promoten terwijl ze dat helemaal niet zijn.
  • Ten tweede zijn diëten, zeker crashdiëten ongezond, maken ze dik en zijn ze niet individueel genoeg. In veel populaire diëten krijgt iedereen dezelfde adviezen, of je nu veel of weinig beweegt, wel of niet bepaalde dingen lekker vindt, of je nu alle tijd van de wereld hebt om te koken of het even snel tussendoor moet doen.
  • En tenslotte vind ik dat afvallen en op gewicht blijven met méér te maken heeft dan alleen je voeding aanpassen. Om de goede keuzes voor jezelf te kunnen maken moet je ook psychisch goed in je vel zitten. Om goed voor jezelf te kunnen en te willen zorgen moet je vaak eerst emotionele opruiming houden. Negatieve overtuigingen die je al jaren meesleept maar je geen goed doen omvormen naar de positieve overtuiging dat jij het waard bent om goed voor jezelf te zorgen. Nare ervaringen uit het verleden gebruiken om sterker te worden in plaats van ze je te laten tegenhouden. Niet alleen slanker en gezonder aan de tweede helft van je leven van je leven beginnen, maar je ook bewust van alle levenservaring en wijsheid die je inmiddels als vrouw in de overgang hebt opgebouwd.

Kennis van gezonde voeding

Daarom bestaat één deel van mijn programma’s altijd uit het delen van kennis over gezonde voeding. Als je weet wat heel gezond voor je is en wat minder goed of ronduit slecht is, kun je zélf de keuzes maken voor wat bij jou past, bij jouw manier van leven, in jouw specifieke situatie.

Jij bent verantwoordelijk voor wat je eet en wat je binnen wilt krijgen. En niet dat dieet dat vandaag een hype is en morgen al weer achterhaald. Of dat product dat volgens de fabrikant gezond is omdat er weinig vet inzit maar waar je wel dik van wordt omdat het bomvol slechte koolhydraten zit. Ik leer jou de goede keuzes voor jezelf maken.

Na de overgang gezond de tweede helft van je leven in

Bovendien wil je – tenminste ik wilde dat wel – gezond de tweede helft van je leven in. Je wilt zo snel mogelijk al die overgangskwaaltjes achter de rug hebben en de meeste overgangskilo’s er ook weer af. Voeding speelt niet alleen een cruciale rol in afvallen en op gewicht blijven maar heeft ook een belangrijke rol in het voorkomen van ziektes zoals hart- en vaatziektes en diabetes II.

Twee ernstige ziektes die beide veel vaker voorkomen bij vrouwen na de overgang. Bovendien kan dat wat je eet kan een behoorlijke invloed hebben op de ernst van je overgangsklachten. Daarom vind ik het belangrijk dat je als vrouw in de overgang en daarna weet wat je eet en wat je binnenkrijgt.

Eten zit ook figuurlijk gesproken tussen de oren

Het andere deel van mijn programma’s bestaat uit begeleiding en coaching. Waarom ik dát zo belangrijk vind? Omdat je eten niet alleen letterlijk ergens tussen je oren doet maar dat alles wat met eten en afvallen te maken heeft ook figuurlijk tussen je oren zit. We weten allemaal dat ‘goed’ en verantwoord eten veel gemakkelijker is als je stevig in je schoenen staat, als je gelukkig bent en evenwichtig.

En de overgang is is voor het overgrote deel van de vrouwen nu niet een periode waarin ze emotioneel heel stabiel zijn. Psychische en emotionele klachten maken net z'n groot deel van de overgangsklachten uit als puur lichamelijke klachten. Daarom is ondersteuning op dat gebied minstens net zo belangrijk als voedingsadvies bij het afvallen en op gewicht blijven.

Emo-eten

Eten gaat over meer dan het stillen van puur lichamelijke honger. Hoe vaak heeft eten niet te maken met het stille van emotionele honger? Of werkt het als beloning, of als troost. Hoe vaak eten we niet omdat we ons emotioneel miskend voelen, tekort gedaan, komt er oud zeer naar boven door een nare opmerking.

Heb je het gevoel dat je gefaald hebt of dat je niet aan verwachtingen voldoet? En hoeveel te meer heb je het gevoel dat je faalt en niet aan de verwachtingen voldoet als je veel te veel eet, of hele verkeerde dingen eet?

Daarom leer ik je niet alleen wat gezonde voeding is, maar gaan we ook in op waarom je eet wat je eet, wanneer je gaat óvereten. Ik leer je kijken naar jezelf, je voeding en de keuzes die jij maakt. Hoe je emo-eten gaat vermijden. Of er dingen zijn gebeurd in het verleden die gedragspatronen hebben gevormd je nu nog steeds hinderen en die een rol kunnen spelen in je eetgedrag.

Je leert hoe je belemmerende overtuigingen kunt opsporen en uit de weg kunt ruimen. Het is belangrijk wie jij nu bent en wie je wilt zijn in de tweede helft van je leven. Wat jou bezighoudt en wat bij jou past. Want als jij wilt afvallen, op gewicht wilt blijven en je lekker wilt voelen, moet er meer veranderen dan alleen de dingen die je eet.

Als jij wilt veranderen, je herkent je in het bovenstaande en je wilt met mij werken neem dan nu contact met mij op.

Contact opnemen

Vul hieronder je gegevens in en ik neem snel contact met je op. Wil je dat ik je bel vul dan ook je telefoonnummer in en geef je voorkeur voor een datum en tijd aan.

Een kopie van je bericht gaat naar jouw e-mailadres

Wat wil je aan me kwijt?

Naam

Email adres

Telefoonnummer (als je wilt dat ik je bel)