Overgang en overgewicht

Opvallend veel overgewicht en weinig kennis over gezonde voeding

De laatste tijd vallen 2 dingen mij heel erg op. Ik hoor het terug in de gesprekken die ik dagelijks voer met vrouwen die in de overgang zijn, ik zie het terug in de sociale media en ik merk het als ik om me heen kijk op straat en in winkels:

  • Veel vrouwen die in de overgang zijn hebben overgewicht en lijnen lukt vrijwel niet
  • Bijna niemand weet meer wat gezond eten nu precies is, hoewel je nog nooit zo veel informatie over gezond eten hebt kunnen lezen als nu op het internet

Daarom schrijf ik een serie van artikelen over de overgang, over overgewicht, over waarom het logisch is dat je een paar kilo aankomt in de overgang, over waarom overgewicht voor vrouwen in en na de overgang extra gevaarlijk wordt, over gezond eten, over feiten en fabels. Vandaag feiten en fabels over vetten.

De fabel

Je valt er door af door mager te eten, vet te vermijden en light producten te nemen.

​Dit is echt een dikke vette FABEL die ons aangesmeerd is door de voedingsindustrie, die heel veel geld verdient aan alle light producten die ze op de markt gebracht hebben.

Natuurlijk geldt dit niet voor alle vetten! Iedereen weet ondertussen wel dat verzadigde vetten uit kant en klare producten, uit heel vet vlees enzovoorts ongezond zijn en het risico op het ontwikkelen van o.a. hart- en vaatziekten vergroten. Daarom heb ik het hieronder als ik over ‘vetten’ of ‘vet’ schrijf, over gezonde (onverzadigde) vetzuren.

Feiten over vetten

Vetten leveren energie en zorgen ervoor dat je niet zo snel weer trek krijgt

​Vetten leveren veel energie: 1 gram vet levert 9 kcal., terwijl koolhydraten en eiwitten 4 kcal. leveren per gram. Bovendien vertragen vetten de doorgang van het voedsel in de maag en geven daardoor langer een verzadigd gevoel, vooral als je ze combineert met vezelrijke voeding. Zo krijg je niet zo snel weer honger of lekkere trek.

Vetten hebben een beschermende functie

​Je hebt een bepaalde hoeveelheid vetweefsel nodig als reserve. Voor vrouwen is dit ongeveer 25% van het lichaamsgewicht. Dit vetweefsel beschermt je niet alleen tegen kou, het geeft je ook meer weerstand en het beschermt de organen. (Natuurlijk is té veel vetweefsel wél ongezond.)

Vetten voor vitamines

​Vetten heb je nodig om de vitamines die niet in water oplosbaar zijn, vitamines A, D, E, en K naar je darmen te transporteren, waar ze opgenomen worden.

Vetten voor oestrogeen

​Vrouwen in de overgang hebben vetweefsel nodig voor de productie van oestrogeen. Zo lang je vruchtbaar bent produceren je eierstokken oestrogeen, daarna wordt de productie overgenomen door de bijnieren en door cellen in het vetweefsel. (Daarom krijgen vrouwen meestal die paar kilo erbij door de overgang. Ons lichaam is intelligent en regelt een andere bron om oestrogeen te produceren en op te slaan).

Vetten voor de opbouw van al je cellen

​Vetten zijn nodig voor de opbouw van alle cellen in het lichaam, die voortdurend vernieuwd worden.

Essentiële vetzuren

In onverzadigde vetten zitten essentiële vetzuren. Deze zijn erg belangrijk bij het verminderen van de kans op hart- en vaatziekten. En hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen na de overgang!

​Hoe zorg je nu dat je genoeg gezonde vetten binnen krijgt? Hoe kun je afvallen tijdens de overgang? Moet je alle light producten laten staan? Wat zijn gezonde en ongezonde vetten?

Meer daarover in een van de volgende artikelen.

​Weet jij hoeveel vetten je nodig hebt? Wat gezonde en ongezonde vetten zijn? Stel mij je vraag of laat je reactie hieronder achter en deel gerust dit artikel met anderen. Scroll hiervoor helemaal naar beneden.

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: