Yes! Eindelijk een goed voedingsadvies uit Amerika!

De nieuwe adviezen van de Dietary Guidelines Advisory Committee

Elke vijf jaar komt een commissie van de Amerikaanse overheid (de Dietary Guidelines Advisory Committee) met adviezen voor de komende 5 jaar op het gebied van voeding. Het advies gaat over wat goede voeding is maar ook hoe voeding de gezondheid kan bevorderen en over ziektes kan voorkomen. Adviezen die niet alleen in Amerika gebruikt worden maar ook als leidraad fungeren voor de rest van de (Westerse) wereld.

Adviezen gebaseerd op het meest recente wetenschappelijk onderzoek

​De adviezen worden samengesteld op basis van de meest recente medische literatuur door een aantal onafhankelijke, ervaren en bekende wetenschappers, artsen en diëtisten. Ze gelden voor iedereen vanaf de leeftijd van 2 jaar, ook voor mensen met een verhoogd risico op chronische ziekten. De Amerikaanse overheid baseert al haar voorlichtingscampagnes en voedingsadviezen bijvoorbeeld voor de lunches in schoolkantines op het advies van deze onafhankelijke commissie. De ‘guidelines’ worden tevens gebruikt door artsen en ze bepalen wat er op etiketten op alle producten in de supermarkt komt te staan.

Vroeger waarschuwde deze commissie vooral voor vetten en cholesterol

​Al vanaf de jaren 80 waarschuwt deze commissie voor vet en cholesterol en al jarenlang bevelen ze aan om zeer spaarzaam te zijn met vet en olie, zéér voorzichtig te zijn met cholesterol en vooral veel ‘gezonde’ granen te eten.

​De effecten van waarschuwen voor vetten op obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes 2

​En wat gebeurde er al die jaren? Het aantal mensen dat (over)lijdt aan hart- en vaatziekten werden niet minder maar juist veel meer! Overgewicht en obesitas en daarmee de risico’s op hart- en vaatziekten namen heel sterk toe. Er zijn nog nooit zo veel dikke mensen geweest als nu en er zijn zeker nog nooit zo veel mensen geweest met hart- en vaatziekten en diabetes 2!

De combinatie van voedingsadviezen door de overheid en een heel machtige voedingsindustrie heeft zowel in de V.S. als in Europa veel ellende tot gevolg gehad. Die voedingsindustrie denkt in de eerste plaats (en de tweede, en de derde) aan de miljarden die ze verdienen aan light producten en zogenaamde gezonde producten met veel koolhydraten erin verdienen en niet aan wat gezonde voeding nu precies is. En de macht van de voedingsindustrie strekt zich ver uit, ook als het gaat om het geven van adviezen over voeding.

​Denk aan ontbijtgranen, allerlei maaltijdvervangers in de vorm van repen, en alle light producten die als gezond worden aangeprezen. Heel vaak zijn daar een deel van de vetten uitgehaald, en daarmee ook de smaak. Om dit soort producten toch weer smaak te geven en om de vetten te vervangen worden er meestal snelle koolhydraten ingestopt waardoor ze ongezond en dikmakend worden. 

Ingrijpende wijziging in de voedingsadviezen

​Des te opzienbarender dat deze belangrijke Amerikaanse overheidscommissie voor het eerst sinds de 80er jaren met een voedingsadvies komt dat op onderdelen ingrijpend gewijzigd is.

Geen relatie tussen hartziektes en cholesterol?

​De Dietary Guidelines zijn nog niet officieel uit, maar verschillende kranten berichtten al over de belangrijkste wijzigingen in de Guidelines voor 2015. De belangrijkste wijziging is de uitspraak over cholesterol. Volgens de commissie is er géén relatie tussen hartziektes en de hoeveelheid cholesterol die iemand eet. Dat is nogal een uitspraak! Ik ben dan ook heel benieuwd naar de officiële Guidelines.

​Verzadigd vet

​De commissie waarschuwt wel voor het eten van verzadigd vet. Dat zijn vooral de harde vetten van dierlijke oorsprong zoals de rand vet aan een speklap. Maar tot maximaal 300 mg. cholesterol per dag zou geen risico’s moeten vormen voor de gezondheid. Dat is het equivalent van 2 eieren per dag.

Beperking van de inname van toegevoegde suikers

​Een tweede advies waar ik heel blij van wordt is het advies om het eten van toegevoegde suikers zeer sterk te beperken. Het advies is om niet meer dan 200 van de calorieën die je per dag binnenkrijgt uit toegevoegde suikers te laten bestaan.

​Het wachten is nu nog op het advies om toegevoegde suikers en enkelvoudige koolhydraten helemaal te laten staan en je koolhydraten te halen uit de complexe koolhydraten in groenten, volkoren granen, noten, en zaden.

​Goed nieuws voor koffiedrinkers!

​Wat verder opvalt in het advies is dat de richtlijnen met betrekking tot zout en koffie versoepeld zijn. Tot 5 koppen koffie per dag – mits zonder suiker, melk en ongezonde zoetstoffen als aspartaam en dergelijke – zijn toegestaan. En 3 tot 5 kopjes per dag is juist gezond. Het zou volgens de commissie een verminderde kans op hart- en vaatziekten en diabetes 2 geven.

​Hoewel je nog steeds voorzichtig moet zijn met zout is de maximale hoeveelheid zout die je zou mogen binnenkrijgen per dag verhoogd van 1500 mg. naar 2300 mg.

​De richtlijnen zijn veelomvattend en ik kan alleen de belangrijkste aanbevelingen en veranderingen noemen die nu bekend zijn. Samenvattend zijn de richtlijnen van de commissie met betrekking tot een goed voedingspatroon:

De belangrijkste aanbevelingen voor een gezonde voeding:

  • De nadruk ligt veel minder dan in voorgaande jaren op de cholesterolinname. Het advies is wel om zéér matig te zijn met verzadigde vetten
  • ​Een goed eetpatroon is gebaseerd op het eten van groenten, fruit, volwaardige granen, peulvruchten, noten en zaden
  • ​Wees héél matig met enkelvoudige koolhydraten zoals suiker, witbrood, witte pasta en witte rijst
  • ​Ga voorzichtig om met zout
  • ​Drink niet té veel koffie, maar 3 tot 5 kopjes is goed voor je

Een goed voedingsadvies? In elk geval beter dan voorafgaande jaren

​Ik ben op hoofdlijnen blij, heel blij met dit advies.
De angst voor (gezonde) vetten en (goed) cholesterol wordt gelukkig minder. De waarschuwingen tegen toegevoegde suikers (en daarmee tegen slechte koolhydraten) beginnen te komen. En de aandacht voor goede koolhydraten zoals groenten en volwaardige granen neemt toe.

Wat vind jij ervan?

​Nu over naar jou! Wat vind jij ervan? Denk je dat het een stap in de goede richting is in de strijd tegen overgewicht? Laat hieronder je reactie achter.

​En laat je me ook de vragen die je hebt horen? Het helpt mij betere artikelen te schrijven over de dingen waarin jij geïnteresseerd bent en waar jij wat aan hebt.

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: